Geen paniek - Didactiek - Trainsform blog - Temon Kooistra

Zelf een training, workshop of online programma ontwikkelen voor interne kennisdeling of om aan je klanten te verkopen. Dat kan ik alleen maar heel erg aanraden en aanmoedigen.. of je nu een bedrijf, een organisatie, of mkb’er bent.
Jouw (interne) kennis is goud waard en waardevol! Maar als jij een leermiddel ontwikkelt, zorg je dan wel dat je gaat voor een didactisch sterke training of programma?

“Didactisch sterk?”

Ja. Een tijdje terug vroeg ik aan het begin van een live masterclass de 40+ deelnemers of zij wisten wat ik bedoel als ik zeg dat een leerinterventie ‘didactisch sterk in elkaar moet steken.’ En zoals je dat vaker hebt met valkuilen als jargon ( oh oh) .. bleek dat veel mensen niet precies wisten wat ik met het woord didactisch of didactiek bedoelde. En logisch ook! Als trainingen of opleidingen maken niet jouw dagelijkse kost is, heb je het woord waarschijnlijk nog nooit zelf gebruikt.

Terwijl ík vind dat het misschien wel het ALLERbelangrijkste van elke training, workshop of (online) programma, is dat het ‘didactisch’ klopt. Dát is namelijk waarmee je waarde biedt aan jouw deelnemers. Dat is waarom jouw leermiddel echt impact maakt en blijft hangen. Wat mij betreft is het het bestaansrecht van trainingen! Dus laat ik eens uitleggen wat ik nu precies bedoel met een ‘didactisch sterk’ kennisproduct.

Didactiek is de kunst van het leren en lesgeven. Als iets didactisch is, is het leerzaam. Het is de theorie van kennis overdragen, van aanleren van vaardigheden en inzicht. En deze theorie is dan weer gevormd door onderzoeken en theorieën uit de psychologie en de pedagogiek. In didactiek staat de vraag centraal hoe een trainer of opleider er voor zorgt dat de deelnemer daadwerkelijk iets leert:

Hoe komt een mens tot leren? (welke dingen zijn er nodig om nieuwe informatie op te nemen en te onthouden) En welke middelen kunnen het hele proces van leren versterken en hoe maak je daar het best gebruik van? Maar ook: welke dingen belemmeren mogelijk het leren en hoe kun je daar mee omgaan?

Kortom: als een training, opleiding, workshop, programma… (of een presentatie of e-book) desnoods didactisch sterk is, dan is het goed opgebouwd, heeft het een duidelijke structuur, motiveert en prikkelt het deelnemers en is het ‘leerrendement’ ( jaja, weer zo’n term) heel hoog. Dus dan blijft jouw inhoud plakken bij deelnemers/medewerkers en gaan ze er echt iets mee doen. Dan heb jij verandering gecreëerd. Waarde geleverd!

Er zijn talloze studies gedaan naar hoe mensen leren, hoe nieuw geleerde stof het beste blijft plakken, hoe het brein werkt en dingen opslaat, hoe je leerlingen of deelnemers moet motiveren. En er zijn dus minstens zoveel theorieën, principes, methoden en tips & trucs om een kennisproduct ‘didactisch sterk’ te maken.
Didactiek dus… hoe men leert en hoe jij mensen iets leert. Want als ‘iets vertellen’ of ‘iets weten’ voldoende zou zijn, dan hadden we wel leren zwemmen door even te googelen hoe..